söndag 5 mars 2017

Jordgubbsbiskvier

Jag älskar biskvier och de är ju inte speciellt svåra att göra. Dessutom går det ju att variera smaksättningen hur mycket som helst.


Jordgubbsbiskvier


20 st

400 g mandelmassa
1½ äggvita

Fyllning

75 g mosade jordgubbar
200 g rumsvarmt smör
2,25 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
2 äggulor

Topping

200 g mörk choklad (Jag använder Marabou.)
1 tsk neutral olja
jordgubbsströssel (kan uteslutas)

Bottnar

Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn.
Tillsätt äggvitan och vispa med elvisp tills det blir en jämn smet, ganska tjock.
Fyll en spritspåse med mandelmassan. Jag använde dock ingen tyll. Se bild nedan.
Spritsa rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda bottnarna i 175 grader i ca 12 minuter.
Låt kallna på plåten.

Fyllning

Häll i allt utom jordgubbarna i en bunke och vispa med elvisp i 5 minuter.
Spritspåse utan tyll.
Det ska bli fluffigt och smöret ska bli mer åt det vita hållet.
Häll i de mosade jordgubbarna och vispa runt tills allt är blandat.

Bred jordgubbskrämen toppigt på bottnarna. 
Det är den sidan som varit nedåt på plåten som du ska lägga krämen på.
Jag brukar använda en vanlig matsked.
Låt biskvierna stelna i kylskåp i ca 30 minuter.

Topping

Smält chokladen över vattenbad. 
Tillsätt oljan och rör om.

Doppa biskvierna i chokladen. 
Tänk på att chokladen inte får vara för varm för då rinner den av och fastnar inte.
Jag strödde på lite jordgubbsströssel.
Låt stelna.
Ät och njuuuuut!

Färdiggräddade bottnar.
Toppig fyllning av jordgubbskrämen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar