söndag 16 april 2017

Biskvilängd

Smidigt med en biskvilängd där man själv kan välja hur stor bit man vill ha.


Biskvilängd


Botten

200 g mandelmassa
1 äggvita


Riv mandelmassan grovt.
Vispa ihop mandelmassan och äggvitan till en smidig smet.
Bred ut smeten, ca 30 x 10 cm i storlek och ca 1 cm tjock, på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i ugnen i 175 grader i ca 14 minuter.


Fyllning

50 g smält choklad
150 g rumsvarmt smör
drygt 1½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Häll i allt utom chokladen i en bunke och vispa med elvisp i 5 minuter.
Det ska bli fluffigt och smöret ska bli mer åt det vita hållet.
Häll i den smälta chokladen och vispa runt tills allt är blandat.

Bred chokladkrämen toppigt på mandelbotten. 
Det är den sidan som varit nedåt på plåten som du ska lägga krämen på.
Låt biskvin stelna i kylskåp i ca 30 minuter.


Topping

150 g mjölkchoklad (Jag använder Marabou.)
1 tsk neutral olja

Smält chokladen över vattenbad. 
Tillsätt oljan och rör om.
Bred chokladen över kakan.
Tänk på att chokladen inte får vara för varm för då rinner den av och fastnar inte.
Låt stelna.

Jag fick lite choklad över så jag gjorde ett par påskäggpraliner och en liten påskhare som sedan fick bli dekorationer.









6 kommentarer:

  1. Hej! Hur lång o tjock ska botten vara?
    Mvh Tommy

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Botten blir ca 30 x 10 cm stor och ca 1 cm tjock. Lycka till med bakningen!
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  3. Förlàt min okunnighet, men om jag har förstàtt rätt ska man vända pà botten innan man lägger pà krämen?

    SvaraRadera
  4. Stämmer bra :)
    Det är sidan som varit mot bakplåtspappret som krämen ska vara på.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Ska man vispa äggvitan fluffig först innan man rör i mandelmassa?

    SvaraRadera
  6. Nej, det brukar jag inte göra. Jag har i både mandelmassa och äggvita samtidigt och sedan bara vispar ihop till en slät massa.

    SvaraRadera