torsdag 27 juli 2017

Patsavouropita

Patsavouropita, en grekisk kaka som man knappt kan uttala namnet på men som är så otroligt god! När vi har varit i Grekland har vi blivit bjudna på den här kakan på mindre restauranger i samband med att vi skulle betala notan. Den här kakan ihop med ett litet glas Samos, (dessertvin) och eventuellt en kula glass. Du sitter på en liten grekisk restaurang, hör vågorna från medelhavets salta vatten slå in på stranden. Det är varmt och solnedgången är magisk. Har ni fått rätt känsla?
Faktum är att den här kakan är lika god när man sitter här hemma i Sverige och äter den när sommarregnet piskar på uteplatsens tak. Blunda och njut av kakan och dröm dig bort så kommer du i rätt stämning.
Jag har aldrig vetat namnet på den här kakan förrän förra veckan. Jag har i flera år försökt att beskriva den och på så sätt få fram namnet och därefter försöka komma över ett recept. Och nu har det alltså hänt. Nu har jag receptet! Woohoo!

Patsavouropita


Smet

1 paket filodeg
4 stora ägg
200 g strösocker (drygt 2 dl)
zest* från 2 stora apelsiner
300 g yoghurt (Jag använde grekisk yoghurt.)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl rapsolja

* rivet skal


Sockerlag

200 g strösocker (drygt 2 dl)
saften från 2 stora apelsiner
250 g vatten
1 kanelstång


Smeten:

Ta fram filodegen och låt den ligga i rumstemperatur i ca 30 minuter.
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp, ca 5 minuter.
Ha i resten av ingredienserna (utom filodegen) och vispa ihop till en jämn smet.
Skär eller klipp filodegen i remsor, ca 1,5-2 cm breda och fluffa till dem.
Förbered smeten innan du öppnar paketet med filodeg. Bladen torkar mycket snabbt.
Lägg degremsorna i smeten, lite i taget, och rör om med en sked.
Smörj en långpanna 30 x 40 cm med olja.
Häll smeten i långpannan.
Grädda mitt i ugnen på 180 grader i ca 30 minuter.

(Har förstått att det ska gå att göra detta i en springform också. Samma mängd smet men grädda i 60 minuter istället. Kakan blir betydligt högre. Jag har dock inte testat detta än. Jag använde långpanna.)

Skär eller klipp filodegen i remsor.

Fluffa till degremsorna.

Lägg i degremsorna i smeten, lite i taget. Rör om med sked.

Häll smeten i en oljad långpanna.

Färdiggräddad.


Sockerlagen:

Häll alla ingredienser till sockerlagen i en kastrull.
Låt koka i ca 10 minuter.
Ta bort kanelstången.


När kakan är klar i ugnen så sticker du hål i kakan med hjälp av t ex tandpetare eller gaffel. 
Häll sedan sockerlagen över kakan, lite i taget. 
Jag gjorde det i 3 omgångar för att låta det sjunka in i kakan. 

Låt svalna.

Pressa apelsinerna.

Koka sockerlagen.

Jag tycker att kakan är godast helt avsvalnad.
Servera som den är eller tillsammans med en glasskula eller två.





Den här lilla sköldpaddan träffade vi på på stranden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar