söndag 14 augusti 2022

Rosbukett av minicupcakes

 


En riktigt god rosbukett är serverad!


Minimuffins 33 st

3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
150 g smält smör
1½ dl kokande vatten
2 ägg

ca 11 jordgubbar (skär i tredjedelar)


Blanda de torra ingredienserna.
Häll i smält smör och vatten.
Rör ihop med en sked.
Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn smet.

Häll upp smeten i minimuffinsformar.
Smeten är ganska lös så ställ formarna i en muffinsplåt så att de inte flyter ut.
Lägg en jordgubbsbit i varje muffins. 

Grädda i 175 grader i 15 minuter.

Låt svalna.


Före gräddning.

Efter gräddning.


Ta fram en kruka eller skål.
Jag har en stor frigolitkula som jag fäster alla små cupcakes på.
Jag tog en bit grönt silkespapper som jag lade frigolitkulan i först.
Sätt fast muffinsen på frigolitkulan med hjälp av tandpetare.

Gör frostingen.
Spritsa rosor på muffinsen.
Jag dekorerade även med lite citronmeliss.


Frosting

100 g smält smör
200 g färskost (t ex philadelphiaost)
4 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker
röd pastafärg

Smält smöret. Ja, du läste rätt!
Låt smöret svalna lite.
Vispa ihop ost, socker och pastafärg med elvisp bara så att det precis går ihop. Det blir löst och det ska det vara.
Fortsätt att vispa på låg hastighet samtidigt som du häller i det smälta smöret i en tunn stråle.
Nu blir det en tjock, krämig, len och alldeles fantastisk frosting.

Spritsa ut rosor av frostingen över de helt avsvalnade muffinsen. För att göra rosor börjar man i mitten och gör sedan cirkelrörelser utåt.
Jag använde tyllen Wilton 1M när jag spritsade.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar