onsdag 3 maj 2017

Drömtårta

Klart att kollegorna ska ha tårta på en onsdag.


Drömtårta


Rulltårtebotten

3 ägg + 1 äggvita
1,5 dl strösocker
0,75 dl potatismjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker mycket pösigt, 5 minuter med elvisp.
Sikta ner potatismjöl, kakao och bakpulver. Blanda runt ordentligt.
Häll ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, 30 x 40 cm.
Grädda i 250 grader i 4-5 minuter.

Låt svalna lite.
Vänd upp och ner på ett sockrat bakplåtspapper.
Dra försiktigt loss pappret som sitter fast på kakan.


Fyllning

3 dl vispgrädde
3 bananer

Vispa grädden.
Skär bananerna i tärningar.
Blanda ihop och lägg på botten.
Rulla ihop tårtan. Vilken håll du väljer att rulla åt beror ju på vilken form du vill ha på tårtan.


Dekoration

Vispa 3 dl grädde
Jag tillsatte lite grön pastafärg för att få en snygg bakgrund till blommorna. Färgen tillsatte jag innan jag började vispa.
Täck tårtan med grädden.
Det som blev över spritsade jag ut.

Jag gjorde olika sorters blommor i marsipan och dekorerade med.









Den här bilden gör färgerna mest rättvisa.
 Bilderna ovan som togs ute blev väldigt ljusa, framför allt den gröna färgen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar