onsdag 6 februari 2019

Baby shower-tårta


Tårtbotten

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1½-2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt (5 min med elvisp).
Blanda de två mjölsorterna med bakpulvret och rör ner i smeten.
Häll smeten i osmord form (24 cm i diameter) men med smort smörpapper i botten.
Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 30 minuter.
Lägg ev över lite folie mot slutet om den blir för mörk.
Låt svalna i formen.
Skär loss tårtan runt kanten.
Stjälp upp tårtan på sockrat bakplåtspapper.
Dela i tre delar.


Fyllning 1

Vaniljkräm: 2 dl mjölk som vispas ihop med 5 msk marsanpulver
1 dl vispad grädde

Fyllning 2

hallonsylt (mängd efter tycke och smak)
1 dl vispad grädde


Spackel

Jag spacklade tårtan med smörkräm innan jag lade på marsipanen. Har man grädde under marsipanen så kan den börja svettas och det vill man ju inte.

Smörkräm:

200 g rumsvarmt smör
2,25 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
2 äggulor

Vispa smöret fluffigt med elvisp, 3-5 minuter.
Lägg i resten av ingredienserna och vispa ihop så att allt blandas.

Spackla tårtan med smörkrämen.
Gör det i två omgångar.
Bred på krämen.
Låt stelna i kylskåp ca 30 minuter.
Bred på resten av krämen och jämna till så att det blir en slät yta.


Tårtan är täckt med rosa marsipan.
För att få marsipanen slät utan veck så behöver man kavla locket lite större än själva tårtan. På så sätt har man lite att dra i och släta till runt om. Sedan skär man bort det överflödiga. Det använder jag sedan till dekorationer på tårtan. Totalt använde jag ca 700 g marsipan till hela tårtan.

På sidorna har jag gjort rutmönster med hjälp av denna. Se bild.


Alla dekorationer är gjorda av marsipan. Blommorna har silverpärlor av choklad i mitten.






2 kommentarer: