söndag 27 november 2016

Budapesttårta alá Mia

Här kommer min variant av Budapesttårta. Jag har bytt ut nötter mot kokos. Såå gott! Den är både lite seg och frasig på samma gång.
Den här tårtan gjorde jag till pappa när vi firade hans födelsedag i helgen.


Budapesttårta alá Mia

6 äggvitor
3 dl strösocker
45 g marsanpulver
100 g kokos

Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Blanda marsanpulvret med sockret och vänd försiktigt ner det i smeten.
Vänd sist ner kokosen försiktigt.
Dela upp smeten i 3 delar och fördela ut smeten till cirklar på bakplåtspapper. Jag fick rum med 2 bottnar på en plåt och den sista fick en egen plåt.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20 minuter.

Att sätta ihop tårtan:
- Botten
- Vispad grädde + hallon + persikor i tärningar.
  Spritsa gärna snygga kanter med grädde, men det är ju inget måste. Det går ju också bra att ta baksidan på en sked och fördela grädden.
- Botten
- Vispad grädde + hallon + persikor i tärningar.
- Botten
- Garnera (Jag valde spritsad grädde, hallon, psysalis och passionsfrukt. Jag pudrade över lite kakao också.)

Självklart kan man fylla tårtan med vad man vill. Likaså när det gäller garneringen. 
Detta kände jag för den här gången.

Första lagret. Andra lagret ser likadant ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar