söndag 4 februari 2018

Semmelrulltårta

Semmelrulltårta kan jag varmt rekommendera! Mycket lättare att göra än vanliga semmelbullar OCH den blev mycket godare också!!!


Rulltårta

3 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 tsk kardemummakärnor

Mortla kardemummakärnorna.
Vispa ägg och socker med elvisp i 5 minuter.
Tillsätt resterande ingredienser och vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, 30 x 40 cm.
Grädda i mitten av ugnen i 260 grader i ca 5 minuter.
Låt svalna.
Vänd upp och ner på ett sockrat bakplåtspapper.
Dra försiktigt bort pappret som varit med i ugnen.


Fyllning

vaniljkräm
400 g mandelmassa

Vispa ihop 2½ dl mjölk med drygt 6 msk marsanpulver. Låt stå och svälla några minuter.
Riv mandelmassan på den grova sidan på rivjärnet.
Rör ihop vaniljkräm och mandelmassa till en smet.
Bred fyllningen på rulltårtan.
Rulla ihop rulltårtan från långsidan. Ta hjälp av pappret som den ligger på.


Dekoration

3 dl vispgrädde
ev frukt

Vispa grädden och spritsa eller bred ut den på rulltårtan.
Jag valde att dekorera med några jordgubbar och vindruvor också men det behöver man ju inte göra.



Eftersom jag skulle ta med mig rulltårtan hem till ett par vänner så delade jag rulltårtan på mitten, endast pga att förflyttningen skulle gå lättare. Skulle jag ha serverat den hemma skulle jag låtit den vara lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar