lördag 1 december 2018

Pepparkakssnurror

När jag höll på att baka pepparkakor ville jag testa något nytt.


Jag tog lika delar pepparkaksdeg och mandelmassa.
Kavla ut pepparkaksdegen som en rektangel, ca 4 mm tjock.
Gör likadant med mandelmassan och lägg den ovanpå pepparkaksdegen.
Rulla ihop degen.
Skär i ca 1 cm breda bitar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.
Låt svalna.
Om man vill kan man pudra över lite ätligt guldglitter för en lyxigare känsla.
Jag använde ca 1/4 av pepparkaksdegen till dessa kakor. Resterande del gjorde jag vanliga pepparkakor av.


Pepparkaksdeg:

300 g smör
1½ dl ljus sirap
4 dl socker
1 påse Santa Maria pepparkakskryddor (18 g)
3 ägg
2 tsk bikarbonat
13 dl vetemjöl

Koka upp smör, socker, sirap och pepparkakskryddorna.
Låt kallna.
Tillsätt äggen.
Blanda bikarbonaten med lite mjöl och rör ner i smeten.
Tillsätt resterande mjöl.
Arbeta degen slät. Den ska släppa från bunkens kant.
Den är nu ganska lös men sätter sig i kylen.
Låt vila i kylen minst 3 timmar.
Smidigt att göra den kvällen innan man vill baka och låta den stå över natten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar