söndag 3 januari 2021

Munkar


15-20 st 


Munkar


5 g jäst

½ msk vatten

40 g smör

2 dl mjölk

½ dl strösocker

½ tsk salt

1 ägg

ca 6 dl vetemjöl

1 liter rapsolja till fritering


Lägg jästen i en assistent eller bunke.

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt vatten och mjölk och värm till 37 grader.

Häll smörblandningen över jästen och rör tills jästen är löst.

Tillsätt socker, salt och ägg. Fortsätt med mjölet, lite i taget.

Knåda degen i 10 minuter.

Låt jäsa under bakduk i 1 timme.

Knåda igenom degen och kavla sedan degen ca 1 cm tjock.

Stansa ut rundlar med hål i mitten. Jag använde en rund form som är 8 cm i diameter och till hålet i mitten hade jag en form som är 4 cm i diameter. Jag gjorde en del utan hål för att senare kunna fylla dem med vaniljkräm.

Låt jäsa i ca 40 minuter.

Hetta upp oljan till 180 grader i en kastrull.

Fritera munkarna tills de är gyllenbruna, någon minut på varje sida. Fritera 2-3 munkar i taget. Ta upp dem med en hålslev. 

Låt munkarna rinna av på hushållspapper. Låt munkarna svalna.




Glasyr


75 g smör

5 dl florsocker

vatten

smaksättning*, se nedan


Smält smöret.

Tillsätt florsockret och rör runt.

Droppa försiktigt i lite vatten i taget till önskad konsistens.

Tillför smaksättning.


Jag gjorde med dessa olika smaker:

- doppa i enbart strösocker

- blanda glasyren med 1 passionsfrukt

- blanda glasyren med lite hallonarom och strö torkade hallon över

- blanda glasyren med lite hallonarom och strö torkade hallon och saltlakritsflakes över

- blanda glasyren med lite kakao och dekorera med lite chokladknappar

- vaniljfyllning* med passionsfruktsglasyr över

- vaniljfyllning* med glasyr och salt kolasås över

- vaniljfyllning* med glasyr och frystorkade hallon över


* vaniljfyllning till 6 munkar: 1 dl mjölk vispas ihop med ca 2 msk marsanpulver

Jag använde denna tyll när jag spritsade in vaniljkrämen inuti munkarna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar